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Blue Matisse






(Picture: wikiart.com)


If in art colour and subject matter go their own seperate ways, what does become of the Blue Hour?
Well, the relation between colour and subject matter does diversify. And there can be, for example, Blue Hour wherever there is blue (since colour can take the association of subject matter with it, as colour, without a Blue Hour being actually depicted). And on the other hand: Blue Hour doesn’t necessarily have to be blue (but can take on whatever colour it may like, as long as one does know that there is Blue Hour (whatever it may be), or that a work of art is about it.

How is it with Matisse? And with the above shown The Blue Window of 1913 in particular? Do we see here a (perhaps still conventional) depiction of the Blue Hour (or is, perhaps, blue to be associated with something completely different here)?


(Picture: tumblr.com )

»At Issy Matisse regularly produced major works in the garden, the living room and upstairs in his bedroom«, Matisse-biographer Hilary Spurling does write (Matisse the Master, p. 176), and thus also explains in more detail what we are looking at: namely »his wife’s dressing table with its hatpin stand and ring saucer«. The Blue Window she calls »a majestic dual response to Cézanne and Cubism«.
Even more details we find in her notes (p. 479), directing us to a reflective Matisse that, perhaps, should get a bit more attention anyway.
At any rate, the letter by Matisse which Spurling does associate with this painting shows an intellectual Matisse, a Matisse reflecting about the rendering of trees in East and West, and this Matisse reflecting, on his part, does associate his reflecting with the early hours.
Perhaps we may also say, to come full circle: the (less famous) morning blue hour, and along these lines we should read (or see) the above painting as a reflection about the rendering of trees, and about the atmosphere that might inspire such reflection (might it be blue or not). In a word: our here depicted blue hour might work as a proper context – and at the same time: catalyst – of anybody’s (intellectual) travelling in space and time. Or in other words: To come back/wake up locally, after having dreamt/reflected globally:


Branches (picture: DS)

Blue Hour – The Hague (picture: DS)

»[Nice, début juin 1943]

Mon cher Rouveyre,
Tu veux savoir comment m’est venue cette étude sentimentale de l’arbre qu’on peut appeler: la naissance de l’arbre dans une tête d’artiste.
D’abord il y a 2 façons de décrire un arbre.
1˚ Par le dessin d’imitation comme on l’apprend dans les écoles de dessin européennes
2˚ Par le sentiment que son approche et sa contemplation vous suggèrent comme les Orientaux je crois on m’a raconté
– Note – On m’a raconté que les prof. chinois disaient à leurs élèves: quand vous dessinez un arbre ayez la sensation de monter avec lui quand vous commencez par le bas.
On m’a dit aussi que les Japonais faisaient dessiner une chaise par ex. dans toutes les positions, pour demander ensuite à leurs élèves de la dessiner de mémoire dans la position que leur demandait le sentiment de leur composition.
J’ai, combien de fois, voulu dessiner des arbres, mais sans y parvenir. D’abord par l’imitation. Je n’ai jamais été encouragé à poursuivre mon dessin, car mon résultat était sans vie, sans aucun rapport avec le sentiment qui m’avait engagé à dessiner l’arbre. Ensuite quand je ne mettais en jeu que mon sentiment, mon émotion, j’étais tellement pris par la beauté du tronc[,] sa puissance et son mystère que je ne pouvais dépasser ses branches maîtresses. Pourtant quand je me voyais sans idée de le dessiner, je le sentais en entier du bas au haut. Je me souviens de deux tilleuls qui étaient de chaque côté de la porte de ma propriété d’Issy et qu’on avait laissé pousser depuis 50 ans, leur naissance, sans les élaguer. Je me complaisais le matin, de mon lit d’òu je les voyais, à les suivre de branche en branche jusqu’à leur extrémité, pris par leur mouvement si logique, si aisé et leur dépendence harmonieuse. […]«


(Picture: DS)

(For the rest of this marvellous and much longer letter see: Matisse, Rouveyre: correspondence, ed. Hanne Finsen, Paris 2001, p. 269f.)

Titian, Leonardo and the Blue Hour

The Blue Hour Continued (into the 19th century)

The Blue Hour at Istanbul (Transcription of Cecom by Baba Zula)

The Blue Hour in Werner Herzog (Today Painting V)

The Blue Hour in Louis Malle

Kafka in the Blue Hour


Tree Triptych (picture: DS)


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Zuletzt geändert am 25 Juni 2016 21:29 Uhr
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